Oldalunk cookie-kat használ, amelyek segítségével magasabb színvonalú vásárlói élményt tudunk nyújtani látogatóink számára. Az oldal böngészésével beleegyezel a cookie-k használatába. További információt az Adatvédelmi nyilatkozatunkban találsz.
Menü

Vegyünk-e elektromos autót?

     Vegyünk-e elektromos autót?
Az elektromos autót sokan környezetbarát jellege miatt vásárolják. Valóban annyira zöld, mint ahogy azt a marketingesek állítják? Rövid cikkünkben ezt a témát boncolgatjuk. 
 

Legújabb cikkünk a "Nincs B bolygó - kézikönyv a sordöntő évekhez" könyv egyik fejezete alapján készült.

______________

Először azt a kérdést kell magunknak feltenni, hogy szükségünk van-e egyáltalán saját autóra. Ha nincs, ne vegyünk új autót addig, amíg nem muszáj. Amikor pedig autóvásárlásra került a sor, vásároljunk elektromosat, és ügyeljünk rá, hogy minél tovább tartson.

Egy kőolaj-meghajtású autó karbonlábnyomát kétharmad részben a felhasznált üzemanyag teszi ki, a fennmaradó rész elsősorban a gyártási folyamat közben keletkező kibocsátásnak köszönhető. Ennél fogva – kivéve, ha már nem lehet őket gazdaságosan fenntartani – érdemes az autókat megkímélni és minél tovább az utakon tartani.

 

Az elektromos autókhoz kapcsolódó kibocsátás alacsonyabb a benzin meghajtású vagy dízelautókhoz képest, még ha például szénerőműből származó villamosenergiát is használnak, mert a bennük lévő motor lényegesen hatékonyabban működik, mint egy belső égésű motor. Ez a tulajdonság kompenzálja az elektromos áram nem túl hatékony előállítását és az elégetett szén miatt keletkező jelentős kibocsátást. Összességében az előny így is marginális, és csak akkor érvényesül, ha a lehető leghatékonyabb autót vesszük meg. Még ha üzletkötéskor ezzel is kecsegtetnek minket, sajnos nem ringathatjuk magunkat abba a hitbe, hogy gépjárművünk megújuló energiaforrások felhasználásával működik, tekintve, hogy még a közeli jövőben sem leszünk képesek elegendő mennyiségű megújuló energiát előállítani. Ily módon, ha mi felhasználjuk őket, akkor más kénytelen lesz több szenet felhasználni az energiamixében.

Ha a hosszabb utazások vagy a kevés elérhető töltőpont miatt a teljesen elektromos autók nem lennének számunkra praktikusak, egy olyan hibrid még mindig megfelelő választás lehet, amely akár 85 kilométert is képes megtenni saját akkumulátorról, és csak a generátor működtetéséhez használ üzemanyagok, amennyiben ez szükséges. A gyakorlatban teljesen életszerű, hogy utunk 90%-át elektromos hajtással tegyük meg, amennyiben ügyelünk rá, hogy mindig feltöltjük az autót.

Kitekintés: A közlekedés kizöldítése nem csak a szénkibocsátásról és az energiáról, de az emberi egészséget fenyegető közvetlen veszélyek elhárításáról is szól.

____________________________________________

Ha a számok embere vagy és szeretnél egy mélyebb elemzést a témáról, akkor nézd meg a következő angol nyelvű videót:

Összességében elmondható, hogy egy komplex kérdésről van szó, amit bizonyos mértékben le kell egyszerűsíteni. Sok függ ugyanis az elektromos autó méretétől, illetve az adott országban előállított energia forrásának arányaitól (energiamix). Igen, magának az elektromos autónak nincs emissziója. Viszont elektromos árammal töltöd fel a benne található akkumulátort. Vagyis áttételesen, az erőművek oldaláról, ugyanúgy számolni kell a kibocsátással mint kőolajalapú üzemanyagot használó autók esetében. Nem mindegy, hogy például az energiaelőállítás hány százaléka megújuló vagy hány százaléka szén alapú.

Ha nem beszélsz angolul, akkor összefoglaltuk neked a fenti videó legfontosabb állításait:

  1. Az autógyártás emisszióját vizsgálva, az akkumulátor gyártásán kívül nincs lényeges különbség egy elektromos és egy benzines között.
  2. Az emisszió többsége a használatból adódik, és nem a gyártásból.
  3. Az autó elhasználódása utáni időszakot vizsgálva nincs lényeges emisszió különbség a 2 fajta gépjármű között.
  4. Átlagos 19 ezer km-es futásteljesítménnyel és átlagos energiamix-szel számolva egy kis méretű autó már 1,67 év után környezetbarátabb alternatívát jelent egy benzin/gázolaj üzemű autóhoz képest.
  5. Ugyanez az érték már 5,53 év nagyobb kocsik estében (pl. Tesla)
  6. Óriási különbségek vannak "megtérülés" szempontjából az országok között. Jó energiamix esetén 1,1 év, rossz energiamix esetén 5,4 év használat után lesz környezetbarátabb egy kis méretű elektromos kocsi.
  7. Összességében az elektromos autó érezhetően zöldebb. Sőt érdemes lehet akár egy régi kocsit is lecserélni egy elektromosra. 
Tartalomhoz tartozó címkék: Blog